Autor: Mirela Tanc
”Avem datoria, dacă nu chiar obligația, de a integra tehnologia în mod natural în experiența pe care le-o oferim copiilor la școală.” Mirela Tanc
Este imperativ ca noi, toți profesorii, să înțelegem că este nevoie să ne digitalizăm. „Tehnologia și resursele digitale trebuie să existe permanent la clasă, așa cum e clasica tablă neagră pe perete”. Academia Română remarcă și apreciază rolul, utilitatea și eficiența desfășurării unor activități didactice în spațiul virtual. Spune clar că tehnologiile sunt necesare în procesul de învățare.
O mare oportunitate pe care ne-o oferă tehnologia este participarea la evenimente globale de excepție, imposibile fizic. Vă voi exemplifica câteva: putem participa activ la scrierea istoriei prin discuțiile cu cercetători de la NASA, cu președintele Academiei Naționale de Științe, Inginerie și Medicină, Tehnologia Spațială, în cadrul unui webinar despre inovații tehnologice privind roverul Perseverence (cel mai mare și mai sofisticat rover trimis vreodată pe suprafața Planetei Roșii), care va ajunge în 18 februarie pe Marte. Putem avea întâlniri virtuale cu cine dorim, de exemplu cu cercetători de la ESA, Șandor Kruk și cu Vlad Gavra, de la care elevii află cele mai noi tendințe în cercetare, pe care le pot valorifica apoi în compuneri.
Ajunși la unitatea Harta sentimentelor, elevii pot defini dragostea, pot crea formula matematică a dragostei, dar și să discute povești de dragoste celebre din cărți, așa cum au făcut-o elevii noștri: https://padlet.com/popaanastasia31/pyx3e2651fr1nr1r
Putem identifica problemele cu care se confruntă elevii noștri și găsi soluții la acestea. Mi-am dat seama că unor elevi nu le place să citească, așa că m-am oprit și am observat ce le place. Am remarcat că jocurile le mențin atenția și îi motivează. Am văzut în aceasta oportunitatea de a le îmbunătăți experiența de învățare. Am descoperit că le influențează absorbția de cunoștințe și capacitatea de a le reține, și transformă învățareaîntr-un proces interactiv și distractiv. Am căutat să văd ce le oferă aceste jocuri, și am realizat că, dacă noi le vom crea situații autentice de joc, ei devin capabili să angajeze memoria pe care noi nu reușeam să o mobilizăm, cea pe termen lung.
Gamificarea utilizează elemente de joc: niveluri, misiuni, trofee, premii, cu scopul de a le crește implicarea și motivația. Când se joacă, copiii se contopesc cu jocul. Astfel, învățarea nu este o obligație, ci devine o motivație interioară. Am încercat să modelez comportamentul elevilor nu doar pentru a învăța cunoștințe, reguli, algoritmi, ci și pentru a micșora efortul de a transmite informații și comportamente, deoarece copilul trebuie să își dezvolte singur strategia. Nu trebuie să îl învățăm noi mereu cum să învețe, ci el devine un inițiator. Astfel, noi devenim profesori facilitatori.
Am descoperit că elevilor mei le place mai ales jocul Minecraft, pe care l-am folosit pentru a-i apropia de citit. Metoda s-a bucurat de mare succes, fiind premiată pentru această inovație în Singapore, în cadrul unui eveniment global Microsoft, cu premiul First Runner Up Pattern Recognition în 2018. Participând cu ei la un webinar despre construirea de personaje Minecraft, am recapitulat mijloacele caracterizării unui personaj. Apoi am comparat trăsăturile personajelor din joc cu cele din literatură și am tras niște concluzii, care i-au ajutat să-și însușească mai ușor trăsăturile caracterizării, dar și mijloacele de caracterizare ale unui personaj.
Pornind de la animalele 3D de pe Google, le-am cerut elevilor să creeze un text narativ și o fabulă. A fost o modalitate excepțională de a aprofunda trăsăturile textului narativ și ale fabulei. Cred că învățarea trebuie să fie distractivă și interesantă, cel mai bun mod de a învăța este atunci când nici nu îți dai seama că o faci.
Facilitez învățarea, pornind de la exemple apropiate lor. Fiind pasionați de spațiu am găsit o similitudine între NASA și Miorița. Descrisă ca un „eșec de succes”, misiunea Apollo 13 s-a încheiat aproape dezastruos. Cu toate acestea, în timp ce astronauții nu au ajuns niciodată pe suprafața lunii, însăși supraviețuirea lor servește ca testament al spiritului uman și al ingeniozității incredibile – legătura cu testamentul ciobănașului din Miorița. Este o invitație la brainstorming, la a găsi soluții rapid, asemeni astronauților, care au găsit ingenioasa soluție de a folosi vehiculul lunar pentru a se întoarce pe Pământ.
M-am întâlnit și în vacanță cu elevii pe care i-am pus în legătură cu scriitori, cercetători, de fapt am continuat învățarea…am încercat să recuperăm ce am pierdut în timpul pandemiei, dar fără să conștientizeze că ÎNVAȚĂ.
Astfel, prin acțiunile și cursurile pe care le susțin, doresc să îi ajut atât pe elevi să ajungă cea mai bună variantă a lor, să se apropie cât mai mult de materia pe care o predau, prin valorificarea propriilor pasiuni, cât și pe profesori, să se ancoreze în realitățile acestui secol.
Nimic din ceea ce fac nu e imposibil, necesită doar multă muncă.
Mirela Tanc este profesoară de limba română în Oradea, cu un palmares impresionant de proiecte recunoscute la nivel internațional:
Secretar General World Voice International 2021World Book of Records STAR 2020
Winner Global Teacher Award 2020Câștigător al selecției naționale de bune practici în învățământul gimnazial, ”Creatori de Educație” al MEN 2019
First Runner Up Pattern Recognition-E2 Singapore 2018
Winner the Global e-innovation Award 2017Mentor Ambasador LogiscoolGlobal Learning Mentor Ambasador și membru al HundrED ACADEMIASuperTeach facilitator
T4 Ambassador
Certified Teacher Edtech4Future
EdChatEu facilitator
Member of the Advisory Board for the Global Educational Conference Network
Book Creator Certified Author
Profesor fondator ACCED
TEDx Speaker and Curator
Let’s Do It Ambassador
Microsoft Innovative Educator Expert
Skype Master Teacher
MIE Trainer
Member of Harvard Learning Community
Global Ambassador Teach SDGs
Out of Eden Learn-Harvard-Educator
Pulitzer Center Global Educator
MSFTEduChat Host
Empatico Participate Fellow
United Nations Delegate for UN Data Forum Dubai 2018
Building Education 2018 Speaker
NextGen Conference Speaker 2019
Global Advisory Board Member Foremost Foundation
Școala Gimnazială ”Oltea Doamna” Oradea, România /