“Este o campanie necesară și provocatoare prin care ne propunem să readucem integritatea în școală, să îndreptăm derapajele grave, cu ajutorul părinților, cadrelor didactice, elevilor, a inspectoratelor școlare și autorităților publice locale”, a declarat Andreea Paul, președintele INACO și conferențiar universitar doctor la ASE. “De ce azi? Pentru că suntem în prima zi de școală după vacanță, când bugetul țării și al educației e în dezbatere parlamentară, în pragul lunii martie – complicată pentru părinții cu copii în școală. Un părinte cu doi copii în școală scoate din buzunar, în medie, între 100 și 400 de lei din buzunar pentru atențiile dedicate profesorilor în luna martie la care se adaugă meditațiile de mii de lei anual. Sunt prea puține școli și profesori care opresc acest cerc vicios, dar ei există și ne dovedesc că se poate și altfel. Ei reprezintă reperele noastre de moralitate și integritate în școală pentru copiii noștri”, a semnalat președintele INACO. “Cheltuielile școlii sunt plătite de stat. Cheltuielile clasei, de școală. Tu de ce să plătești? Stop fondurilor clasei. Stop fondurilor pentru cadouri. Este nedrept și ilegal. ȘCOALA EGALĂ. ȘCOALA LEGALĂ” este mesajul campaniei publice susținută de INACO, campanie de conștientizare și de schimbare a mentalităților, de eliminare a discriminării și stigmatizării copiilor în școală în funcție de contribuțiile părinților la fondul clasei sau pentru cadourile profesorilor sau pentru meditații. Școala egală și legală începe cu: Profesorii care nu cer fondul clasei, ci solicită școlii și primăriilor acoperirea acestor cheltuieli, profesorii care nu cer atenții, nu condiționează trecerea clasei cu meditații, care nu primesc cadouri, Părinții care nu dau bani pentru cadouri, Administratorii buni de școli care folosesc bugetele publice puse la dispoziție în folosul elevilor. Alocări bugetare suficiente pentru desfășurarea educației în condiții decente și pentru acoperirea nevoilor de bază: tonere, hârtie, markere și alte consumabile necesare la clasă, utilități, săpun, hârtie igienică. Instituțiile publice susțin că bugete publice există, dar unele școli preferă în continuare să apeleze la părinți și nu la primăriile responsabile să acopere aceste nevoi. Călcâiul lui Ahile ține de metoda de promovare și distribuire computerizată automată la licee pe baza mediilor școlare, ceea ce face ca toată lumea să alerge după note, nu după competențe, și apare, nu de puține ori, șantajul cadoului în școală. Este un obicei generalizat, cu mult prea puține oaze de integritate. În acest sens, dezbaterile pe marginea legii educației naționale ar trebui să țină cont de realitățile de la firul ierbii. “Proba supremă de incompetență și impostură politică în Educația din România este alocarea sistematică, an de an, a jumătate din ceea ce legea organică consfințește drept procent necesar din P.I.B.: 3%, în loc de 6%. Așadar, calea spre comportament financiar incorect în școli este larg deschisă, cu binecuvântare otrăvită de la vârful sistemului. În plus, meditațiile pe bani nu fac decât să adauge răului consacrat din străbuni prin sintagma „banul e ochiul dracului” – atunci când resursa financiară nu e alocată și gestionată corect, legal, meritocratic. În acest context, campania INACO: “ȘCOALĂ EGALĂ. ȘCOALĂ LEGALĂ” pune puternic pe radar nevoia acută de comportament integru pe întreaga verticală a sistemului public al Educației, pentru conștientizarea mesajului de fond al Școlii: DACĂ VALORI NU SUNT, NIMIC NU E, și totul de formă fără fond. Pentru că România pe bune începe cu Școala pe bune”, declară Marian Staș, membru INACO, expert în leadership educațional și coordonator al programului „LIDERII MILENIULUI TREI”. Planul de acțiune al campaniei INACO: În perioada februarie – martie: Organizarea de dezbateri publice în fiecare sector cu reprezentanții primăriilor, ai inspectoratului general și de sector, ai societății civile, părinți, elevi, cadre didactice, directorii de școli, pentru transparentizarea bugetelor locale disponibile pentru utilarea școlilor, care adeseori rămân nefolosite, mai ales în București. În perioada aprilie – iunie: Organizarea de dezbateri în fiecare unitate de învățământ cu părinți, elevi, cadre didactice, directorii de școli, reprezentanții primăriei de sector, ai inspectoratului școlar de sector, ai societății civile, pentru a discuta concret care acțiuni sunt potrivite și care nu pentru părinții și elevii care doresc să-și ofere recunoștința și mulțumirile sincere pentru calitatea educației primite. Promovarea campaniei “Școala egală. Școala legală” on-line si off-line: • afișaj vizibil în fiecare școală, cu acordul inspectoratului școlar și al școlilor gazde și în outdoor-ul bucureștean; • parteneriate media pentru rularea pro-bono a spotului public de 12-20 de secunde; • parteneriate cu site-uri de profil: edupedu, scoala 9, ItsyBitsy etc. și cu site-urile mass-mediei; • adeziunea personalităților la această campanie publică. La conferința de presă au participa Andreea Paul, Marian Staș, Mariana Nicolae – profesor universitar doctor emerit ASE, tânăra studentă Izabela Lazăr – voluntar al campaniei, Nicoleta Stancu – mamă și bunică – voluntar al campaniei. Link spre stirile ProTv: https://stirileprotv.ro/stiri/social/campanie-pentru-stoparea-zatentiilor-ilegale-din-scoli-adevarul-din-spatele-fondurilor.html |
Irina Andreea Ciofu
februarie 14, 2019 @ 1:37 pm
Buna ziua,
Va felicit pentru initiativa si sper sa ajungeti si la Scoala nr. 17 „Pia Bratianu” din Bucuresti. Din experienta personala pot sa spun ca vina pentru „atentiile”/cadourile oferite cadrelor didactice apartine in primul rand parintilor. Exista in fiecare clasa cativa parinti care se afla mereu in preajma cadrului didactic si care considera ca oferirea unui cadou cu ocazia martisorului, Craciunului, zilei de nastere etc. reprezinta in lucru firesc si necesar. Cand am adus in atentia parintilor aceleasi aspecte promovate de Dvs. prin aceasta campanie am fost pusa la zid imediat de acele mamici „profund recunoscatoare” cadrului didactic.
In fond un cadou nu reprezinta altceva decat un semn de apreciere si de recunostinta, nu? In mod ciudat aprecierea si recunostinta se nasc imediat sau la foarte scurt timp dupa ce am cunoscut cadrul didactic. Vorba unei mamici: „Pai la finalul clasei a IV-a ce ii vom oferi in semn de recunostinta? O excursie pe Luna?”
Este foarte adevarat ca si acceptarea cadoului/atentiei este in egala masura criticabila, insa cred ca in primul rand ar trebui educati parintii. Ei sunt aceia care trebuie sa inteleaga ca ceea ce fac este intolerabil, ca am depasit perioada comunista si ca ar trebui sa urmam exemplul tarilor mai civilizate pe care le avem mereu ca model.
In mod paradoxal, unii dintre cei care initiaza de obicei strangerea de „fonduri” sunt oameni tineri, care participa la proteste incercand sa schimbe societatea in care traim! Si care isi doresc chiar sa emigreze!
Mult succes!
Campanie pentru “Școala egală, școala legală”! – Mariana Nicolae
februarie 16, 2019 @ 8:51 am
[…] a fost lansată printr-o conferință de presă țintită asupra luptei cu mentalitatea fondurilor clasei si importanța cadourilor pentru […]
Ileana Voicu
martie 6, 2019 @ 9:18 am
Eu tocmai am iesit „paruita” dintr o astfel de discutie in care am incercat sa atrag atentia ca ar trebui sa incetam cu luarea de bijuterii pentru doamna care spune copiilor cu fiecare ocazie de genul acesta ca nu are nevoie de cadouri, ca nu duce lipsa de nimic, ca are bani sa si cumpere ce doreste dar… cu parintii nu te intelegi…”Doamna merita cadou si de 8 martie si in fiecare zi daca se poate., sa cumpram o bratara finuta, sa dam 50 lei, de acord, de acord, multumim pentru implicare doamna cutare, sunteti deosebita, ce ne am face fara dumneavoastra, etc”…Te apuca balamucul, iti vine sa ti dai palme, dai mana cu nebunia, te lupti cu morile de vant, te jignesc, te provoaca, si intr un final cedezi singur ca risti sa devii din om neom, un paria al clasei, un om limitat, un carcotas. Groooooaznic! Nu cred ca o sa scapam de aceasta patima a cadourilor niciodata! Parca avem un cip implantat in creier din perioada comunista. O incurci rau daca te opui, daca te pui contra valului. Toti se uita la tine urat, daca ar putea sa te puna la zid si sa traga in tine s-ar simti minunat. Ajutoooor poate facem ceva impreuna sa nu transmitem si copiilor aceasta patima blestemata.
admin
aprilie 7, 2019 @ 3:11 pm
Înțeleg bine ce îmi spuneți. Am simțit la fel, dar am reușit să schimb mentalitatea părinților clasei cu răbdare, repetând doi ani cu argumente aceste lucruri. Si le-am oprit.
Campanie pentru “Școala egală, școala legală”! – ANAYRAM
februarie 1, 2020 @ 2:29 pm
[…] a fost lansată printr-o conferință de presă țintită asupra luptei cu mentalitatea fondurilor clasei si importanța cadourilor pentru […]