Autor: Alexandra Cernian
Paradoxul este că, deși în România piața IT este în continuă expansiune, țara noastră se situează pe unul dintre ultimele locuri din Uniunea Europeană la capitolul digitalizare.
Transformarea digitală se află în topul priorităților în strategiile de dezvoltare ale organizațiilor la nivel global, conform unui sondaj realizat de Forbes Insights, ce a cuprins răspunsurile a 573 de directori din întreaga lume. Potrivit studiului, următorii doi ani vor fi critici din acest punct de vedere, jumătate dintre respondenți considerând că organizațiile lor vor fi drastic transformate digital în acest interval.
Pentru a sonda percepțiile managerilor și directorilor executivi cu privire la impactul digitalizării asupra companiilor din România, compania Valoria a realizat, cu sprijinul Doingbusiness.ro, studiul “Barometrul digitalizării”, pe un eșantion de 339 respondenți.
Rezultatele studiului arată că în România, 60% dintre companii nu au făcut din transformarea digitală partea centrală a strategiei lor de business, doar 4 din 10 companii considerând digitalizarea o prioritate. Asta în timp ce la nivel global 50% dintre companii consideră transformarea digitală ca fiind o prioritate strategică, investirea în tehnologii noi pentru a permite digitalizarea fiind o prioritate investițională de vârf în următoarii doi ani (51%), decizia fiind susținută de o creștere cu 51% a bugetelor alocate analizelor de date. În același timp, 63% dintre companiile respondente spun că nu au valorificat digitalizarea pentru a avea un avantaj competitiv.
Din punct de vedere al maturității procesului de digitalizare, reiese din studiu că România este încă la început de drum. În timp ce la nivel global, 45% dintre companii au modele digitale avansate, în România procentul este de doar 16%, iar 23% au tehnologii inadecvate, care se traduc printr-o utilizare limitată a resurselor digitale.
Din punct de vedere al domeniilor de activitate, cel mai puternic influenţate de digitalizare sunt: IT – 80% dintre companii, media şi publicitate – 80%, urmate de servicii financiar-bancare – 75%. Industriile cu cel mai scăzut grad de digitalizare în România sunt construcţii/imobiliare, alimentaţie/agricultură şi transporturi.
Din punct de vedere al impactului pe termen scurt, 21% dintre companiile din România se așteaptă ca modelele digitale de afaceri să le transforme în foarte mare măsură industria în care activează în următorii 1-3 ani, in timp ce 38% spun că modelele digitale de business le vor transforma în mare măsură industria.
Cele mai importante beneficii ale transformării digitale în următorii 5 ani sunt: reducerea costurilor (46%), simplificarea proceselor (46%) si eficiența operațională crescută (35%). Aproape 4 din 10 companii se așteaptă ca digitalizarea să conducă la o creștere a marjei lor de profit cu 1%-5%. Pe de altă parte 22% dintre companiile din România spun că digitalizarea le va crește marja de profit cu 10-20%, dar 13% cred că vor obține o creștere a marjei cu peste 20% mai mare în următorii 3 ani.
Prin urmare, impactul digitalizării în România diferă de la o industrie la alta și depinde de o serie de factori externi cum ar fi: noi modele de afaceri și tehnologii, deciziile conducerii companiei, digitalizarea competitorilor sau profilul și asteptările clienților. Probabil ritmul de digitalizare ar fi accelerat dacă agenda digitală a României ar alinia mai repede cadrul național la modelele de e-guvernare europene, modele de care are nevoie și mediul de afaceri românesc, stimulat el însuși să se digitalizeze accelerat.