Autor: Echipa INACO
A început în sfârșit acțiunea de transformare a Bucureștiului în smart city. Dar nu foarte multă lume a aflat despre acest lucru. Este adevărat, nu foarte multă lume înțelege neapărat extraordinara importanță a acestui lucru, dar lansarea din decembrie a proiectului de smart city pentru Capitală a fost cam prea discretă.
Direcția Generală Dezvoltare și Investiții a primăriei municipiului București a dat semnalul începerii „întrecerii capitaliste” (în limba engleză numită “pitch”) în acest domeniu lansând caietul de sarcini cu denumirea „Strategia pentru dezvoltarea unui oraș inteligent „Smart City București”.
Este un moment determinant pentru viitorul orașului și ar fi bine, desigur, ca procesul de structurare a Bucureștiului pentru viitorul informatizat și tehnologizat să se desfășoare cu mare atenție, dincolo de orice tip de amprentă a prezentului. Măcar pentru că avem niște exemple bune de urmat pentru demararea smart cities – Alba Iulia, Cluj, Timișoara sau Iași.
Se pot pune câteva întrebări retorice, măcar din punctul de vedere al coparticipării la acest proiect fundamental pentru capitala României a cetățenilor, a societății civile și a foarte numeroșilor actori de pe piața IT din România și din București.
De ce perioada pentru înscrierea la elaborarea strategiei a fost 22 decembrie – 11 ianuarie, exact în perioada vacanțelor de iarnă? Răspunsul că trebuia lansat odată și odată proiectul și că s-a dorit ca el să fie demarat în 2017 nu este foarte valabil. Unde ne grăbim, dacă tot am întârziat atât cu ideea de a pune Capitala pe harta orașelor inteligente?
Strategia pentru dezvoltarea unui smart city este cheia pentru viitorul urbanistic al orașului. Chiar suma oferită pentru elaborarea strategiei, 560 000 de RON, care este foarte mică pentru complexitatea a ceea ce se cere de către Primărie, poate ridica chestiunea păstrării licitației într-o zonă de “neimportanță” nepotrivită cu amploarea proiectului.
Cine va câștiga licitația va construi o strategie pentru business-uri care vor însuma sute și sute de milioane, poate miliarde de EURO…
Mai este de adăugat că exact în perioada sărbătorilor de iarnă și a vacanțelor, companiile care doreau să participe la pitch trebuiau să aibă în echipă experți care cu mare greutate ar fi de găsit în lumea întreagă, ce să mai vorbim de România care este la un nivel incipient în domeniul smart city în doar câteva orașe…
S-au cerut prin caietul de sarcini un “expert tehnic smart city” – cu experiență în proiecte de smart city pentru aglomerări urbane la nivel de zonă metropolitană; un “expert infrastructură” – cu experiență în proiectarea/dezvoltarea de infrastructuri inteligente: energie, apă, transport, deșeuri (toate domeniile la un loc!!!) pentru aglomerări urbane la nivel de zonă metropolitană, cu studii superioare în domeniul transporturilor (ce legătură ar avea asemenea studii cu energia, apa sau cu deșeurile?…); sau un „expert securitate IT” – cu experiență în proiecte de proiectare/evaluare/audit sisteme de securitate IT pentru infrastructuri critice din domeniul energiei, apă, transporturi (iarăși, este vorba de toate domeniile respective cumulate ca experiență…)
Dacă cineva ar crede că respectivele cerințe puteau fi doar parțial îndeplinite sau îndeplinite de mai mulți oameni din echipa unei companii participante la pitch, caietul de sarcini precizează cu claritate:
“În cazul în care capacitatea experților reflectată în CV nu respectă cerințele minime (sic!) menționate în Caietul de Sarcini, întreaga ofertă va fi eliminată din competiție.”
Haideți să eliminăm și noi din întreaga poveste cele două variante negative care ar putea trece prin mintea cuiva – că este vorba de prostie sau de rea intenție. Atunci chiar ar fi foarte important după finalizarea competiției pentru strategia de smart city ca tuturor cetățenilor Capitalei să li se dezvăluie amănuntele tehnice legate de calificarea și alegerea firmei câștigătoare.
Măcar din motivul că respectiva companie, care cu siguranță va fi una hyper-smart, va elabora o strategie la care în fapt va trebui să contribuim cu toții, măcar prin opinii, pentru ca proiectul Bucureștiului inteligent să nu iasă prost. Să nu uităm cât de „bine” a ieșit povestea mult mai simplă cu logo-ul Bucureștiului.
RAPORTUL DESPRE PRIMUL AN DE ACTIVITATE – INACO
februarie 25, 2018 @ 3:40 pm
[…] http://inaco.ro/smart-pitch-pentru-smart-city-bucuresti-in-22-decembrie-11-ianuarie-prostie-rea-inte… […]