Autor: Andreea Paul
În 2017, România a obținut un scor general de 69,7 puncte la Indicele de libertate economică, ceea ce o situează pe locul 39 în lume și 20 în Europa. România este în urcare cu 4,1 puncte față de 2016, respectiv cu 3,1 puncte față de 2015. Primele cinci locuri sunt ocupate de Hong Kong (89,9/100), Singapore (88,6/100), Noua Zeelandă (83,7/100), Elveția (81,5/100) și Australia (81,0/100) (The Heritage Foundation, “2017 Index of Economic Freedom”, http://www.heritage.org/index/country/romania).
Tabel 1: România şi Bulgaria: Indicele de libertate economică 2007-2017
Indice libertate economică | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
România | 61.2 | 61.7 | 63.2 | 64.2 | 64.7 | 64.4 | 65.1 | 65.5 | 66.6 | 65.6 | 69.7 |
Bulgaria | 62.7 | 63.7 | 64.6 | 62.3 | 64.9 | 64.7 | 65.0 | 65.7 | 66.8 | 65.9 | 67.9 |
Sursa: The Heritage Foundation, “2017 Index of Economic Freedom”, http://www.heritage.org/index/visualize?cnts=romania|bulgaria&src=country.
Comparativ cu ţara vecină, Bulgaria, România înregistrează un indicele de libertate economică cu 1,8 puncte mai mare. Ambele ţări se caracterizează printr-o creştere generală a procentului acestui indice, de la 61,2% în 2007 la 69,7% în 2017 pentru România, respectiv de la 62,7% în 2007 la 67,9% în 2017 pentru Bulgaria (tabel 1).
Potrivit Raportului întocmit de către experții Fundației „Heritage”, Indicele de libertate economică analizează patru aspecte cheie ale mediului economic asupra cărora guvernele exercită de obicei un control de politică: (1) Statul de drept, (2) Ponderea Guvernului, (3) Eficienţa actelor normative şi (4) Deschiderea pieței (The Heritage Foundation, “2017 Index of Economic Freedom”, http://www.heritage.org/index/book/methodology).
Tabel 2: România: Indicele de libertate economică pe subindicatori
Regiune | Loc în topul mondial | Loc în topul regional | 2017 Scor | Drepturi de proprietate | Eficacitatea judiciară | Integritatea Guvernului | Povara fiscală | Cheltuielile guvernului | Sănătate fiscală | Business Freedom | Labor Freedom | Monetary Freedom | Trade Freedom | Investment Freedom | Financial Freedom | Tariff Rate (%) | Income Tax Rate (%) | Corporate Tax Rate (%) | Tax Burden % of GDP | Gov’t Expenditure % of GDP |
România | 39 | 20 | 69,7 | 63,9 | 58,5 | 45,9 | 87,4 | 65,3 | 90,9 | 65,9 | 62,5 | 83,6 | 87,0 | 75 | 50 | 1,5 | 16,0 | 16,0 | 27,4 | 34,3 |
Sursa: The Heritage Foundation, “2017 Index of Economic Freedom”, http://www.heritage.org/index/explore?view=by-variables.
(1) Statul de drept
Scorul pentru statul de drept rezultă din analiza a trei componente: Drept de proprietate, Eficacitatea judiciară, Integritatea guvernului.
Dreptul de proprietate evaluează în ce măsură cadrul juridic al unei țări permite indivizilor să acumuleze în mod liber proprietăți private, garantate prin legi clare, care sunt puse în aplicare în mod eficient de către guvern. Bazându-se pe o combinație de date de sondaj și evaluări independente, acesta oferă o măsură cuantificabilă a gradului în care legile unei țări protejează drepturile de proprietate privată și în ce măsura sunt respectate aceste legi. Punctajul pentru această componentă este derivat prin calcularea mediei scorurilor pentru următorii cinci sub-factori: Drepturi de proprietate fizică, Drepturi pentru proprietate intelectuală, Capacitatea de protecție a investitorilor, Risc de expropriere și Calitatea de administrare a terenurilor.
Buna funcționare a sistemului juridic este esențială pentru protejarea drepturilor tuturor cetățenilor împotriva actelor ilegale de către alte persoane, entități private sau guverne. Punctajul pentru componenta de eficiență a justiției este derivată prin calcularea mediei scorurilor pentru următorii trei sub-factori, ponderaţi în mod egal: Probabilitatea de a obține decizii judecătorești favorabile, Independenţa judiciară și Calitatea procesului judiciar.
Corupția erodează libertatea economică prin introducerea de nesiguranță și incertitudine în relațiile economice, de unde rezultă că cea mai mare îngrijorare este corupția sistemică a instituțiilor guvernamentale și de luare a deciziilor prin practici cum ar fi mita, extorcare de fonduri, nepotism, clientelism, mecenat, deturnare de fonduri, etc.. Lipsa de integritate a guvernului cauzată de astfel de practici reduce vitalitatea economică prin creșterea costurilor și realocarea resurselor în activitățile de lobby neproductive. Punctajul pentru componenta referitoare la integritatea guvernului derivă din calcularea mediei scorurilor pentru următorii şase sub-factori: Încrederea publicului în politicieni, Plăți neregulate și mită, Transparența politicilor guvernamentale, Absența corupției, Percepții ale corupției, Transparență guvernamentală și a serviciului public.
Tabel 3: România: Indicele de libertate economică. Sub-indicatorul Statul de drept
ROMÂNIA
INDICELE LIBERTĂȚII ECONOMICE
Statul de drept |
Scor |
Drepturi de proprietate | 63,9 |
Integritatea guvernului | 45,9 |
Eficacitatea judiciară | 58,5 |
Sursa: The Heritage Foundation, “2017 Index of Economic Freedom”, cap. “România”, http://www.heritage.org/index/country/romania.
(2) Ponderea guvernului
Ponderea guvernului rezultă din povara fiscală, cheltuieli guvernamentale și sănătatea fiscală.
Povara fiscală este derivată din ratele marginale de impozitare atât pe venitul personal și pe profit și nivelul general de impozitare (inclusiv impozitele directe și indirecte) ca procent din produsul intern brut (PIB). Scorul acestui component este derivat din trei sub-factori cantitativi: Rata de impozitare marginală pe venitul individual, Rata de impozitare marginală pe profit, Sarcina fiscală totală, ca procent din PIB.
Componenta cheltuielile guvernamentale captează povara impusă de cheltuielile guvernamentale, care include consumul de către stat și toate plățile prin transfer atribuite de drept pentru diverse programe.
Accentuarea deficitelor și o povara a datoriei tot mai mare, ambele cauzate de proasta administrare a bugetului guvernamental, duce la erodarea sănătății fiscale generale a unei țări, ceea ce se asociază cu instabilitatea macroeconomică și incertitudine economică. Datoria este o acumulare a deficitelor bugetare în timp. Punctajul pentru componenta de sănătate fiscală se bazează pe doi sub-factori astfel: Deficite medii ca procent din PIB pentru ultimii trei ani (80% din punctaj) și Datoria ca procent din PIB (20% din punctaj).
Tabel 4: România: Indicele de libertate economică. Sub-indicatorul Ponderea guvernului
ROMÂNIA
INDICELE LIBERTĂȚII ECONOMICE
Ponderea guvernului |
Scor |
Povara fiscală | 87,4 |
Cheltuielile guvernului | 65,3 |
Sănătatea fiscală | 90,9 |
Sursa: The Heritage Foundation, “2017 Index of Economic Freedom”, cap. “România”, http://www.heritage.org/index/country/romania.
(3) Eficienţa reglementărilor
Libertatea de afaceri
Componenta libertatea de afaceri măsoară funcționarea eficientă a afacerilor prin raportarea la gradul de constrângere al actelor normative și infrastructurii. Scorul cantitativ este derivat dintr-o serie de factori care afectează ușurința de pornire, funcționare și închidere a unei afaceri.
Scorul pentru libertatea de afaceri pentru fiecare țară este un număr cuprins între 0 și 100, unde 100 indică cel mai liber mediu de afaceri. Scorul se bazează pe 13 sub-factori, care sunt ponderați în mod egal, folosind datele din raportul Doing Business al Băncii Mondiale:
Pornirea unei afaceri-proceduri (număr)
Pornirea unei afaceri-timp (zile)
Pornirea unei afaceri-cost (% din venitul pe cap de locuitor)
Pornirea unei afaceri cu un capital minim (% din venitul pe cap de locuitor)
Obținerea unei licențe-proceduri (număr)
Obținerea unei licențe-timp (zile)
Obținerea unei licențe-cost (% din venitul pe cap de locuitor)
Închiderea unei afaceri-timp (ani)
Închiderea unei afaceri-cost (% din bunuri)
Închiderea unei rate de recuperare de afaceri (cenți pe dolar)
Obținerea de energie electrică-proceduri (număr)
Obținerea de energie electrică-timp (zile)
Obținerea de energie electrică-cost (% din venitul pe cap de locuitor)
Fiecare dintre aceste sub-factori este convertit pe o scară de la 0 la 100, după care este calculată media valorilor convertite. Rezultatul reprezintă scorul pentru libertatea de afaceri a țării în comparație cu scorurile de libertate de afaceri din alte țări.
Tabel 4: România: Indicele de libertate economică. Sub-indicatorul Eficienţa reglementărilor
ROMÂNIA:
INDICELE LIBERTĂȚII ECONOMICE
Eficienţa reglementărilor |
Scor |
Libertatea de a face afaceri | 65,9 |
Libertatea pieței muncii | 62,5 |
Libertatea monetară | 83,6 |
Sursa: The Heritage Foundation, “2017 Index of Economic Freedom”, cap. “România”, http://www.heritage.org/index/country/romania.
(4) Deschiderea pieței
Deschiderea pieţei rezultă din libertatea de a face comerţ, libertatea investiţiilor şi libertatea financiară.
Libertatea de a face comerț este o măsură complexă a amplorii barierelor tarifare și netarifare care afectează importurile și exporturile de bunuri și servicii. Scorul libertății de a face comerț se bazează pe două intrări: Rata medie a tarifelor comerciale şi Bariere netarifare (NTB).
Într-o țară liberă din punct de vedere economic nu există constrângeri asupra fluxului de investiții de capital. Persoanelor fizice și firmelor le este permis să-şi mute resursele în și din activități specifice, atât intern, cât și în afara granițelor țării, fără restricții. O astfel de libertate ideală ar primi un scor de 100 pe componenta indicelui de libertate a investițiilor. În practică însă, cele mai multe țări au o varietate de restricții asupra investițiilor. Unele au reguli diferite pentru investiții străine și interne. Altele restricționează accesul la schimbul valutar. Unele impun restricții privind plățile, transferurile și operațiunile de capital. În unele ţări, anumite industrii sunt închise pentru investiții străine. Astfel, indicele evaluează o varietate de restricții de reglementare care sunt impuse de obicei,pe investiții.
Libertatea financiară este un indicator al eficienței bancare precum și o măsură de independență față de controlul guvernamental și interferența în sectorul financiar. Proprietatea de stat asupra băncilor și altor instituții financiare, cum ar fi brokeri și piețele de capital, reduce concurența și, în general, scade nivelul de acces la credite.
Într-un mediu bancar și financiar ideal caracterizat printr-un nivel minim de intervenție a guvernului, supravegherea băncii centrale și reglementarea instituțiilor financiare se limitează la executarea obligațiilor contractuale și prevenirea fraudei.
Libertatea financiară rezultă din cinci mari domenii:
Gradul de reglementare guvernamentală a serviciilor financiare
Gradul de intervenție a statului în bănci și alte companii financiare prin proprietate directă și indirectă
Influența Guvernului privind alocarea creditului
Gradul de dezvoltare financiară și a pieței de capital
Deschidere către concurența străină.
Tabel 5: România: Indicele de libertate economică. Sub-indicatorul Deschiderea pieţei
ROMÂNIA:
INDICELE LIBERTĂȚII ECONOMICE
Deschiderea pieței |
Scor |
Libertatea de a face comerț | 87,0 |
Libertatea investițiilor | 75,0 |
Libertatea financiară | 50,0 |
Sursa: The Heritage Foundation, “2017 Index of Economic Freedom”, cap. “România”, http://www.heritage.org/index/country/romania.
Experții Fundației „Heritage” semnalează următoarele aspecte caracteristice României:
- Economia continuă să se redreseze în urma recentei încetiniri a economiei mondiale.
- Sustenabilitatea fiscală este o prioritate.
- Ratele de creștere economică s-au îmbunătățit, dar beneficiile nu au fost simțite de toți românii.
- Țara continuă să aibă cea mai mare rată a sărăciei din Uniunea Europeană.
- Progresele înregistrate în punerea în aplicare a reformelor și îmbunătățirea mediului de afaceri sunt inegale.
- Imprevizibilitatea și inegalitatea sistemului de reglementare descurajează investitorii străini de a face afaceri în România.
- Eforturile de a privatiza întreprinderile de stat au stagnat în ultimii doi ani.
- Corupția este endemică la toate nivelurile de guvernare și subminează statul de drept.
Sursa: The Heritage Foundation, “2017 Index of Economic Freedom”, http://www.heritage.org/index/country/romania#.