Estimez că sub 5% din școlile României dispun de echipamente de VR, iar disponibilitatea realității virtuale ca resursă educațională în timpul predării la clase este de sub 1% din totalul unităților de învățământ preuniversitar.
Dacă ne uităm la cel mai mare producător de seturi educaționale de VR all-in-one, știm că din cele peste 1,1 milioane căști ClassVR funcționale în sistemul de învățământ din lume, doar vreo 1200 sunt în România. Statele membre absorb masiv fonduri europene pentru achiziția de ochelari de VR in scoli, dar la noi procedurile sunt mult întârziate.
VR remodelează modul în care învățăm și conduce la o creștere remarcabilă a eficienței învățării, cu 76%, în comparație cu metodele tradiționale. Echipamentele VR transformă clasicele ore monotone de școală într-o aventură captivantă dintr-o călătorie spectaculoasă. Știm că învățarea începe cu bucuria surprinderii, a implicării, cu înțelegerea fenomenelor și a conceptelor dificile. Fără a exista o anumită incitare, determinare și susținere energetică pozitivă, umană sau tehnologică, copiii se plictisesc la scoală și își pierd motivația învățării. Ceea ce reușește realitatea virtuală (VR) la clasă este să crească semnificativ implicarea, motivația și performanta învățării, să trimită plictiseala în exil, să reducă abandonul școlar și să invite curiozitatea să danseze liber printre bănci.
7 beneficii ale utilizării realității virtuale și realității augmentate în procesul educațional:
- Crește implicarea afectivă și responsabilă a elevilor în cadrul orelor;
- Dezvoltă mai multe abilități și deprinderi practice individuale și pe echipe;
- Antrenează memoria și puterea de concentrare;
- Dezvoltă empatia și abilitățile de exprimare a emoțiilor;
- Dialogul devine incitant și constructiv între profesori și elevi;
- Dezvoltă creativitatea și îmbunătățește starea de spirit a elevilor;
- Educă generații adaptabile la condițiile și competențele viitoare de pe piața muncii.
Ratele de reținere a informației cresc atunci când elevii folosesc realitatea virtuală pentru a se transpune într-o lecție, într-un scenariu, într-un loc greu accesibil sau într-o perioadă istorică. Un astfel de studiu a arătat că ratele medii de reținere și de conexiune a informațiilor cu ajutorul căștilor VR și a senzorilor vizuali au atins 90%, comparativ cu o rată de 30-35% obținută prin metode tradiționale de predare sau față de 78% prin învățarea cu ajutorul computerelor.
Folosind realitatea virtuală, profesorii pot crea experiențe personale captivante, altfel imposibile în sala de clasă. De la excursii virtuale (cum ar fi explorarea unor planete sau țări), până la demonstrarea conceptelor complexe (de ex.: explorarea interioară a sistemului digestiv sau a compușilor chimici), seturile de VR îi ajută pe elevi să învețe noi concepte într-un mod care îi menține mult mai implicați, atenți și receptivi, față de mediul tradițional de curs.
Cea mai bună modalitate de a construi vocabularul și conștientizarea structurii propoziției este prin intermediul experiențelor din lumea reală. Nu există doi elevi care să aibă aceleași experiențe, dar orice experiență este posibilă cu ajutorul realității virtuale. De la înotul cu rechinii, mersul pe Lună, până la intrarea în lumea basmelor, realitatea virtuală augmentată mixtă oferă multiple oportunități de a folosi resurse variate și stimulatoare de descoperire și învățare, care îmbunătățesc abilitățile de comunicare ale copiilor.
Realitatea virtuală deschide oportunități fantastice de învățare pentru elevi, în special pentru cei cu nevoi educaționale speciale. Într-un mediu sigur și controlat de către profesor, elevii sunt transpuși pe deplin în experiențe incredibile pe care le pot explora în propriul ritm, pe echipe sau împreună cu întreaga clasă. Mulți copii cu autism găsesc transpunerea senzorială a unui clip panoramic 360° (inclusiv cu sunetul din căști) drept o modalitate reconfortantă și sigură de a învăța concepte noi, fiind deopotrivă conștienți că, oricând își doresc, pot înceta cu ușurință o experiență care nu le oferă confortul dorit. În timp, copiii cu autism sau cu probleme de integrare senzorială au astfel șansa de a se obișnui cu un mediu necunoscut lor.
VR crește încrederea elevilor și a cursanților în aplicarea a ceea ce au învățat cu până la 275%, depășind sala de clasă cu 40% și e-learning cu 35%. Acest lucru subliniază eficiența VR în consolidarea cunoștințelor, ne releva un alt studiu publicat de PwC.
Prin VR cursanții raportează că se simt de 3,75 ori mai conectați emoțional la conținutul de formare decât cei din sălile de clasă tradiționale și de 2,3 ori mai conectați decât cursanții e-learner. Această conexiune emoțională duce la o mai bună reținere și aplicare a cunoștințelor.
VirtualSpeech a constatat că elevii și studenții au fost cu 85% mai încrezători pentru interviurile de angajare după ce au exersat în VR timp de 25 de minute.
VirtualSpeech a constatat că 95% dintre participanții care au exersat în VR au spus că i-a ajutat să se pregătească mai bine pentru situațiile din lumea reală la locul de muncă, cum ar fi argumentele de vânzare și negocierile. De altfel, in ansamblu, angajații pot fi instruiți de patru ori mai repede prin cursurile VR decât în sălile de clasă, revoluționând dezvoltarea forței de muncă.