Semnalul european este puternic pentru mediul de afaceri românesc chemat să valorifice noile ferestre de oportunitate comercială și de investiții pe care UE le negociază cu Japonia și Singapore.
Autor: Andreea Paul și Andreea Bucur
Acordurile comerciale finalizate de UE cu Japonia și Singapore anul trecut vor fi completate de un acord de parteneriat economic cu Japonia și un acord de investiții cu Singapore, aprobate oficial în această dimineață la nivelul Comisiei Europene. Până la începutul anului 2019 se prefigurează intrarea efectivă a lor în vigoare.
Semnalul european este puternic dat lumii în favoarea comerțului deschis, bazat pe reguli, și împotriva protecționismului american. Două dintre cele patru mari economii ale lumii consideră că acordurile economice, comerciale și investiționale de amploare sunt benefice. Semnalul european este puternic și pentru mediul de afaceri și politic românesc chemat să valorifice noile ferestre de oportunitate pe care UE le-a negociat cu Japonia și Singapore:
- UE exportă în Japonia în fiecare an aproximativ 80 de miliarde de euro de bunuri și servicii, din care România abia exportă circa 200 de milioane de euro (0,25% din totalul exporturilor europene în Japonia; 0,38% din totalul exporturilor românești se îndreaptă spre Japonia) și importăm în valoare de circa 305 milioane de euro.
- 600 de mii de locuri de muncă în UE depind de exporturile către Japonia, la care se adaugă alte 550 de mii de europeni angajați de companii japoneze în UE.
- PIB-ul Japoniei va fi de 5 trilioane de dolari în 2018; cele două blocuri economice, UE și Japonia reprezintă aproximativ o treime din PIB-ul mondial. În ceea ce privește investițiile din România în Japonia, ele sunt aproape inexistente: potrivit JETRO, din țările Estului Europei vin investiții de 51 milioane de dolari în totalul investițiilor străine în Japonia, în anul 2016. În anul 2017, o companie românească UiPath, a intra în Japonia cu investiții inițiale de 30 de milioane de yen.
- Exportatorii din UE plătesc taxe vamale anuale de 134 milioane de euro pentru vin sau 174 milioane de euro pentru produse din piele și încălțăminte. Aceștia ar putea economisi până la 1 miliard de euro pe an pentru taxele vamale, conform estimărilor Comisiei Europene.
- PIB-ul în Singapore este estimat la 316 miliarde dolari în 2018, principala poartă de intrare economică în grupul țărilor ASEAN; cele mai recente date oficiale ale UE arată că volumul comerțului de bunuri și servicii cu Singapore se ridică la 97 de miliarde de euro. Volumul comerțului României cu Singapore este estimat la sub 40 de milioane de euro anual. Singapore este principalul beneficiar al investițiilor europene în Asia, un adevărat hub european de investiții în regiune, iar stocurile de investiții bilaterale UE – Singapore au atins 256 miliarde de euro în anul 2016. Peste 10 mii de societăți din UE sunt stabilite în Singapore și utilizează această țară ca platformă pentru comerț și investiții în întreaga zonă a Pacificului.
Urmează o așa-numită „decizie de adecvare cu privire la recunoașterea reciprocă a standardelor de protecție a datelor” și un „acord (separat) de protecție a investițiilor”. Cele două noi elemente vor trebui ratificate de parlamentele naționale până la finalul acestui an. Acordul UE cu Japonia va fi primul care va fi prezentat în cadrul unei noi arhitecturi numite „EU-only”/”numai pentru UE”. Scopul UE este să semneze acordul la Summitul UE-Japonia planificat pentru 11 iulie a.c., să fie ratificat înainte de sfârșitul anului și să intre în vigoare la începutul anului 2019.
Scopul noii arhitecturi europene este „consolidarea în continuare a credibilității UE ca partener de negociere” (în limbajul simplu al limbii engleze: evitarea unui alt dezastru valon de neratificare la nivelul Parlamentului Valoniei). Consiliul European va păstra ultimul cuvânt privind oportunitatea negocierii și ratificării acordurilor comerciale ca fiind „doar pentru UE”.
Nu mai readucem în discuție modul cum a înțeles Guvernul României să trateze vizita oficială a Premierului Japoniei însoțit de o echipă valoroasă de investitori la București la începutul acestui an. Semnalăm reprezentanților economici oficiali (ambasade, consulate, consilieri economici, misiunilor economice proiectate de ministerul pentru mediul de afaceri etc.) și mai ales oamenilor de afaceri români că se deschid aceste uriașe piețe mari potențiale de desfacere.
Care sunt aceste oportunități?
UE-Japonia
„Eliminarea taxelor vamale – tarifele aplicate în cazul a peste 90 % din exporturile UE către Japonia vor fi eliminate la intrarea în vigoare a parteneriatului economic. După ce acordul va fi pus integral în aplicare, Japonia va fi eliminat taxele vamale pentru 97 % din mărfurile importate din UE (ca linii tarifare), iar restul liniilor tarifare vor face obiectul unei liberalizări parțiale prin intermediul contingentelor tarifare sau al reducerilor tarifare. Acest lucru va conduce la economii de taxe vamale de aproximativ 1 miliard EUR pe an pentru exportatorii din UE.
Agricultura și produsele alimentare – Japonia este o piață de export extrem de valoroasă pentru fermierii și producătorii de alimente europeni. Având în vedere exporturile anuale în valoare de peste 5,7 miliarde EUR, Japonia este deja a patra piață ca mărime pentru exporturile de produse agricole ale UE. În timp, aproximativ 85 % din produsele agroalimentare din UE (ca linii tarifare) vor putea fi importate în Japonia fără taxe vamale. Aceasta corespunde unui procent de 87 % din exporturile actuale de produse agroalimentare, în ceea ce privește valoarea.
Acordul va elimina sau va reduce semnificativ taxele vamale aplicate produselor agricole care prezintă un interes major la export pentru UE, cum ar fi carnea de porc, principalul produs agricol exportat din UE către Japonia, asigurând schimburi comerciale complet scutite de taxe vamale pentru carnea de porc prelucrată și schimburi comerciale aproape scutite de taxe vamale pentru exporturile de carne de porc proaspătă. Tarifele pentru carnea de vită vor fi reduse de la 38,5 % la 9 % în decursul unei perioade de 15 ani pentru un volum semnificativ de produse din carne de vită.
Exporturile de vin din UE către Japonia ating deja o valoare de aproximativ 1 miliard EUR și reprezintă al doilea export ca valoare dintre exporturile de produse agricole din UE către Japonia. Tarifele pentru vinuri (în prezent la 15%) vor fi eliminate încă din prima zi, la fel ca și tarifele pentru exporturile de alte băuturi alcoolice. În plus, a fost lansată o procedură pentru a facilita și a accelera aprobarea de către Japonia a unor aditivi esențiali utilizați de producătorii europeni.
În ceea ce privește exporturile de brânzeturi, sector în care UE este deja principalul actor de pe piața japoneză, vor fi eliminate taxele vamale ridicate pentru multe tipuri de brânză cu pastă tare precum Gouda sau Cheddar (care se situează în prezent la nivelul de 29,8 %), iar pentru brânzeturile proaspete, cum ar fi Mozzarella, se va stabili un contingent tarifar scutit de taxe vamale. De asemenea, acordul UE-Japonia va elimina taxele vamale actuale (cu o perioadă de tranziție) pentru produsele agricole prelucrate, cum ar fi pastele, ciocolata, pudra de cacao, bomboanele, produsele de cofetărie, biscuiții, produsele derivate din amidon, tomatele preparate și sosul de tomate. Vor exista, de asemenea, contingente semnificative pentru exporturile UE (cu scutire de taxe vamale sau cu taxe vamale reduse) de malț, amidon din cartofi, lapte praf degresat, unt și zer.
Indicațiile geografice – acordul UE-Japonia recunoaște acest statut special și oferă protecție pe piața japoneză unui număr de peste 200 de produse agricole europene cu origine geografică specifică, cunoscute sub denumirea de „indicații geografice” (IG) – de exemplu, Roquefort, Aceto Balsamico di Modena, Prosecco, Jambon d’Ardenne, Tiroler Speck, Polska Wódka, Queso Manchego, Lübecker Marzipan și Irish Whiskey. Aceste produse vor beneficia și în Japonia de același nivel de protecție de care se bucură în prezent în UE.
Produsele industriale – tarifele pentru produsele industriale vor fi complet eliminate, de exemplu în sectoarele în care UE este foarte competitivă, cum ar fi produsele chimice, materialele plastice, produsele cosmetice, precum și produsele textile și îmbrăcămintea. Pentru pielărie și încălțăminte, sistemul existent de contingente, care frâna semnificativ exporturile din UE, va fi eliminat odată cu intrarea în vigoare a acordului. Tarifele pentru încălțăminte vor fi reduse de la 30 % la 21 % odată cu intrarea în vigoare a acordului, iar restul taxelor vamale vor fi eliminate treptat, în decursul unei perioade de 10 ani. Tarifele pentru exporturile din UE de produse din piele, de exemplu pentru genți, vor fi eliminate în decursul unei perioade de 10 ani, la fel ca și cele pentru produsele care beneficiază în mod tradițional de o protecție foarte ridicată în Japonia, cum ar fi încălțămintea de sport și ghetele de schi.
Pescuitul – toate tarifele vor fi eliminate de ambele părți, ceea ce înseamnă prețuri mai bune pentru consumatorii din UE și oportunități de export importante pentru industria din UE.
Silvicultura – tarifele la toate produsele din lemn vor fi eliminate complet, cu o eșalonare pe șapte ani pentru cele mai importante priorități. Cea mai mare parte a tarifelor pentru produsele din lemn vor fi eliminate imediat, iar pentru unele linii tarifare mai puțin importante vor fi eliminate după 10 ani.”
Pentru alte oportunități și detalii vă rugăm să consultați următorul document: Comisia Europeană: Elementele-cheie ale Acordului de parteneriat economic UE-Japonia, diposnibil aici: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-18-3326_ro.htm
UE – Singapore
„Elimină taxele vamale. Singapore va elimina toate taxele vamale existente pentru anumite produse din UE (cum ar fi cele pentru băuturi alcoolice, inclusiv bere și bere „stout”) și se va angaja să mențină neschimbat accesul actual scutit de taxe vamale pentru toate celelalte produse din UE. La data intrării în vigoare a acordului comercial, peste 80% din toate importurile din Singapore vor intra în UE fără taxe vamale. Pentru restul importurilor, taxele vamale ale UE vor fi eliminate în termen de trei sau cinci ani, în funcție de categoria produsului. Sectoarele care vor beneficia de eliminarea imediată a taxelor vamale sunt produsele electronice, produsele farmaceutice, produsele petrochimice și produsele agricole prelucrate. Taxele vamale pentru anumite tipuri de produse textile și covoare vor fi eliminate progresiv pe parcursul a trei ani, în timp ce taxele vamale pentru biciclete, fructe, cereale și încălțămintea pentru sport vor fi eliminate pe parcursul a cinci ani.
Facilitează lanțurile valorice regionale și globale. (…) Regulile de origine convenite în acordul comercial încearcă să găsească un echilibru prudent între un anumit grad de flexibilitate permis întreprinderilor de a se aproviziona cu componente din alte țări și stabilirea unui cadru suficient de clar cu privire la condițiile minime care trebuie îndeplinite pentru ca produsele să poată fi considerate ca originare din UE sau din Singapore și să poată beneficia de preferințe în temeiul acordului. Acordul comercial între UE și Singapore recunoaște caracterul integrat al lanțurilor de aprovizionare din Asia de Sud-Est. El include conceptul de „acumulare ASEAN” care permite producătorilor cu sediul în Singapore să includă componentele provenind din alte state membre ale ASEAN ca având un conținut originar din ASEAN atunci când se determină dacă cerințele privind regulile de origine pot fi îndeplinite de un anumit produs. Acordul prevede facilitarea în continuare a unei acumulări regionale pentru o gamă mai largă de produse, după ce Uniunea va fi încheiat noi acorduri comerciale cu alte state membre ale ASEAN.
Elimină barierele tehnice și netarifare în calea comerțului cu mărfuri. În cadrul acordului sunt abordate divergențele în materie de reglementare în anumite sectoare-cheie, care constituie bariere netarifare în calea comerțului dintre UE și Singapore, fără a face compromisuri în materie de sănătate, siguranță și mediu:
* Produse electronice
UE și Singapore convin să-și întemeieze standardele, reglementările tehnice și procedurile de evaluare a conformității pe standardele internaționale relevante.
Ca urmare a acestui fapt, în ceea ce privește siguranța produselor și compatibilitatea acestora, se va evita duplicarea procedurilor de verificare a conformității care sunt împovărătoare în mod inutil. Ideea de bază este că un produs care este considerat sigur pentru a fi comercializat pe piața UE ar trebui să fie considerat sigur și în Singapore.
Acordul va elimina, de asemenea, evaluările obligatorii de către un terț a conformității sistemelor de siguranță ale produselor pentru anumite categorii de produse electronice și se va acorda prioritate altor forme de evaluare a conformității, cum ar fi declarația de conformitate a furnizorului și mecanismele de supraveghere ulterioară introducerii pe piață, care reprezintă regula generală în UE.
* Autovehicule și componente auto
Singapore și UE convin să promoveze standardele internaționale pentru autoturisme și componente auto și să se abțină de la introducerea unor măsuri care se abat de la standardele internaționale.
De asemenea, acordul prevede ca noile autovehicule și componente auto din UE să fie acceptate în Singapore fără niciun fel de cerințe de încercare sau certificare suplimentare, cu condiția ca produsele să fie certificate în conformitate cu standardele internaționale acceptate în UE, în special regulamentele de omologare de tip ale Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU).
* Produse farmaceutice și dispozitive medicale
UE și Singapore convin să utilizeze standardele, practicile și orientările internaționale privind produsele farmaceutice și dispozitivele medicale, în special cele elaborate de organismele internaționale de standardizare. Acordul încurajează proceduri transparente și nediscriminatorii pentru înregistrarea, stabilirea prețurilor și rambursarea produselor farmaceutice. Acest lucru este important pentru ambii parteneri.
* Echipamente pentru producerea de energie din surse regenerabile
UE și Singapore convin să utilizeze standardele internaționale sau regionale, în cazul în care acestea există, pentru produsele utilizate în scopul producerii de energie din surse regenerabile și din surse nefosile durabile. Singapore va accepta declarațiile de conformitate sau rapoartele de încercare din UE, iar UE va accepta declarațiile de conformitate ale furnizorilor din Singapore în aceleași condiții ca cele aplicate furnizorilor din UE.
* Materii prime și produse prelucrate de origine animală și vegetală
Cele mai multe jurisdicții din întreaga lume, inclusiv din UE și din Singapore, au în vigoare legi și proceduri stricte pentru produsele agricole și produsele derivate, cunoscute sub denumirea de măsuri sanitare și fitosanitare. Aceste măsuri nu vor fi modificate de acord. Acordul comercial are scopul de a facilita schimburile comerciale dintre UE și Singapore cu produse alimentare, menținând în același timp cerințe stricte în materie de măsuri de siguranță. De exemplu, Singapore va evalua performanța sistemelor de inspecție și de certificare ale UE pentru unitățile producătoare de carne în loc să solicite propriilor autorități să inspecteze fiecare abator sau unitate de prelucrare a alimentelor în mod individual înainte de export.”
Pentru alte oportunități și detalii vă rugăm să consultați următorul document: Comisia Europeană: Acordul comercial și acordul privind investițiile între UE și Singapore: elemente-cheie, diposnibil aici: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-18-3327_ro.htm