Autor: Ioana Enache (INACO)
Atât instrumentele de realitatea virtuală cât și cele de realitatea augmentată oferă o experiență unică pentru utilizatori, utilizând o grafică și sisteme audio tridimensionale. Realitatea augmentată (AR) aduce obiectele simulate în lumea utilizatorului în timp ce realitatea virtuală (VR) aduce utilizatorul într-o lume simulată. Pentru ambele variante sunt necesare echipamente precum ochelari cu ecrane speciale și căști incorporate.
Realitatea virtuală reprezintă o experiență simulată care poate fi din lumea reală sau complet diferită de aceasta. Industria VR este în creștere într-un ritm rapid, dimensiunea pieței de hardware și software de realitate virtuală, de consum fiind proiectată să crească de la 6,2 miliarde de dolari în 2019 la peste 16 miliarde de dolari până în 2022.
Realitatea mixtă (MR) îmbină elementele din lumea reală cu cele din lumea digitală. Utilizatorii pot folosi obiectele din lumea fizică și virtuală prin intermediul tehnologiilor de detectare și de imagistică de ultimă generație. Ceea ce le permite să fie cu o mână în lumea reală și cu cealaltă în lumea virtuală.
Statisticile arată că dimensiunea pieței de realitate mixtă va crește de la 47 de milioane de dolari în 2017 la 3,7 miliarde de dolari în 2025.
Principalele avantaje obținute din utilizarea tehnologiilor de VR apar repede în domenii precum: educație, turism, divertisment, și chiar în sarcini profesionale, cum ar fi proiectele de arhitectură.
Cei mai mari dezvoltatori de hardware VR sunt Sony, HTC și Oculus, companii care livrează milioane de astfel de dispozitive în fiecare an.
Noutăți din lumea VR
Parteneriatul dintre cea mai puternică platformă de social media, Facebook și bine cunoscuta companie de ochelari Rayban promite să lanseze anul viitorul un set de ochelari inteligenți. Aceștia vor putea fi conectați la telefoanele mobile, dar în primă fază nu vor avea sisteme audio incorporate, deoarece estimările arată că vor cântări doar 70 de grame.
Agence este o combinație dintre un joc și un film VR, având caractere de Inteligență Artificială ce se pot schimba de fiecare dată când urmărești sau te joci. Creatorii filmului sunt dezvoltatorii de la studioul de film Transitional Forms din Toronto. Prototipul lor de film-joc reprezintă primul exemplu de aceste gen prin care personajele animate pot fi controlate de către utilizator, lansând o nouă perspectivă către viitorul filmului.
Realitatea augmentată
Tehnologia utilizată în realitatea augmentată combină informațiile digitale cu mediul fizic, în timp real. Piața tehnologiei AR este în creștere, estimându-se o evoluție de peste 18 miliarde de dolari până în anul 2023.
Cei mai mari dezvoltatori ai tehnologiei AR sunt Iflexion, Next/Now și OTR.
Noutăți din lumea AR
Raportul XR Industry Insight din 2020, elaborat de VR Intelligence, anunță că 65% dintre companiile AR intervievate au declarat că lucrează la aplicații industriale, în timp ce doar 37% lucrează la produse și software de consum.
Apple lucrează la dezvoltarea unei aplicații de AR pentru cumpărăturile online. Aplicația se așteaptă să fie lansată în 2022, dar înainte ca aceasta să fie lansată este posibil să ne bucurăm de o pereche de ochelari inteligenți, compatibili cu sistemul de operare iOS 14. Odată ce experiența AR este activată, aplicația ar putea afișa informații despre produs, prețuri și alte date pe ecranul unui iPhone sau iPad compatibil. Atât realitatea virtuală cât și realitatea augmentată au un scop comun de a scufunda utilizatorul într-o altfel de lume.
Noutăți din lumea MR
Noutăți din lumea MR Toyota folosește realitatea mixtă în procesul său de producție auto. MR poate ajuta la economisirea timpului, la reducerea costurilor și la creșterea eficienței. Navigând în jurul unui vehicul staționar, utilizatorul poate simula și analiza modul în care designul său afectează aerodinamica.