INACO |
România a urcat o poziție în ultimul Raport Global al Competitivității, publicat de Forumul Economic Mondial, în octombrie 2019. În acest an, România ocupă locul 51 din 141 de ţări incluse în acest raport, devansând Grecia şi Croaţia, dar ne aflăm în urma Bulgariei (locul 49) sau a Ungariei (47). Calitatea vieții, bunăstarea cetățenilor depind de cei 9 piloni cu peste 100 de caracteristici ale competitivității analizate în detaliu pentru fiecare țară, regiune și la nivel global.
Atuurile competitive ale României, defel de neglijat, țin de absența terorismului, de nivelul inflației și de ponderea populației cu acces la curentul electric comparativ cu celelalte state ale lumii.
“Cele mai mari dezavantaje competitive semnalate în acest raport din perspectiva celor 103 caracteristici analizate vin din dificultatea de a găsi forţă de muncă calificată în România, instabilitatea politicilor guvernamentale și lipsa gândirii critice în procesul de predare. Suntem pe locul 133 în lume din 141 de țări analizate la ușurinta de a găsi forță de muncă calificată, indicator la care SUA performează cel mai bine. Suntem pe locul 126 în lume la asigurarea stabilității politicilor guvernamentale, un capitol la care avem multe de învățat de la Elveția, aflată pe primul loc în lume. Cel mai mic scor în top 3 dezavantaje competitive însă îl avem la antrenarea gândirii critice în educație (28,5 din 100 de puncte maximum), unde ne aflăm pe locul 125 în lume, mai slab chiar și față de calitatea drumurilor. De la cine am putea învăța cum se predă gândirea critică? De la finlandezi, căci ei sunt performerii mondiali în domeniu. România este chemată să-și îmbunătățească investițiile nu doar în resursa umană, în educație și în cercetare-dezvoltare-inovare, ci și să scurteze semnificativ timpul necesar demarării unei afaceri, unde suntem abia pe locul 123 în lume. Noua Zeelandă este o bună sursă de inspirație pentru decidenții publici români din acest punct de vedere. Așadar, este necesară nu doar mobilizarea decidenților publici, ci și a noastră, a cadrelor didactice ”, susține Andreea Paul, președintele INACO – Inițiativa pentru Competitivitate și conferențiar universitar doctor la Facultatea de Relații Economice Internaționale din ASE.
Recomandarea raportului Forumului Economic Mondial este ca fiecare stat să se îngrijească de echilibrul dintre integrarea tehnologică și investițiile în capitalul uman, pentru a asigura creșterea productivității muncii și o dezvoltare sănătoasă pe termen lung.
“Una dintre concluziile îngrijorătoare ale Raportului Global al Competitivității este faptul că productivitatea a stagnat în ultima decadă, în ciuda injectării a 10 trilioane de dolari SUA în economia mondială în această perioadă. Regiunea Asia de Est şi Pacific este cea mai competitivă din lume, urmată de Europa şi America de Nord. Singapore este, de altfel, ţara cea mai competitivă din lume și ocupă primul loc în clasamentul global, atât ca punctaj general, cât şi în termeni de infrastructură, sănătate sau piaţa muncii.
Dintre economiile dezvoltate doar Coreea de Sud, Franţa şi Italia şi-au îmbunătăţit firav poziția în clasamentul mondial faţă de anul precedent. Saltul este similar cu cel al României, dar pe alte trepte. Multe dintre ţările din G20 au performat mai slab faţă de anul 2018. SUA şi Marea Britanie au pierdut câte o poziţie, Canada 2 poziţii, iar Germania chiar 4 poziţii în clasamentul mondial.
Nicio țară din grupul BRIICS nu ocupă vreun loc în primele 20 de națiuni competitive ale lumii. China este pe locul 28, Rusia e pe locul 43, Indonezia pe locul 50, India pe 68, iar Brazilia pe 71.
Pe de altă parte, în top 10 economii competitive ale lumii rămân 6 ţări europene: Olanda (locul 4), Elveţia (5), Germania (7), Suedia (8), Marea Britanie (9), Danemarca (10)”, adaugă Anca Tamaș, voluntar INACO și asistent universitar doctor la Facultatea de Relații Economice Internaționale din ASE.
Organizația neguvernamentală INACO reunește o comunitate voluntară de peste 55 de profesioniști dedicați competitivității economice și sociale. Andreea Paul este coordonatoarea “Ghidului Meseriilor Viitorului” și a primelor trei laboratoare educaționale digitale inteligente create de INACO – Smart Lab 4.0 – din școlile publice românești.
Sursa datelor și informații suplimentare: World Economic Forum (2019), The Global Competitiveness Report, http://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf