Autor: Andreea Paul și Bogdan Dumitrescu
România este pe locul 68 la indicatorul competitivității turismului, din cele 136 țări analizate în acest an de către Forumul Economic Mondial, în scădere 2 locuri față de 2015 (tabel 1).
În Europa de Est suntem pe locul 6 – după, în ordinea valorii indicelui, Slovenia – locul 41, Bulgaria – 45, Polonia – 46, Ungaria – 49 și Slovacia – 59. Spre deosebire de România, Bulgaria a urcat 4 poziţii în acest clasament faţă de 2015. Spania este liderul clasamentului mondial. De altfel, șase țări europene sunt în top 10: Spania, Franţa, Germania, U.K., Italia şi Elveţia. Europa ramâne regiunea cu cel mai ridicat nivel al indicelui de competitivitate (tabel 2), în timp ce Asia-Pacific este regiunea cu cel mai mare salt pozitiv al acestui indice.
În România vin doar 2.234.520 de turişti străini, cheltuind în medie 766 de dolari fiecare. Se remarcă faptul că Bulgaria sau Ungaria – țări cu populația la mai puțin de jumătate față de cea a României – au circa 7.099.000, respectiv 14.316.000 de turiști străini anual. În România, industria de turism reprezintă 2.318,9 milioane $ US, ceea ce înseamnă 1,3% din PIB (tabel 3).
Indicele general se calculează după mai mulți indici componenți. De pildă, la calitatea drumurilor suntem pe locul 126 din cele 136 de țări luate în considerare. Mai precis, România are un scor foarte slab la sub-indicatorul infrastructura: 2,4 infrastructura în aer, respectiv 2,8 infrastructura la sol şi portuară. La ușurința de a găsi angajați calificați suntem pe locul 130. În ceea ce priveşte numărul de locuri de muncă în această industrie, 189.769 de angajaţi reprezintă 2,2% din total (tabel 3). De asemenea, suntem pe locul 131 – doar cinci țări din lume stau mai prost – la prioritatea pe care o acordă Guvernul turismului, deși turismul era una dintre căile tradiționale de creștere a PIB-ului în România, cel puțin în declarațiile multor politicieni. Mai mult, suntem pe locul 131 în lume la eficiența marketingului și brandigului în a atrage turiștii în România. Așadar, banii investiți în târguri, branding-uri de țară, Dracula Park-uri ne-au adus pe locul 6 de la coadă în lume la priceperea de a atrage turiști. Practic, comparativ cu alte ţări din Balcani şi Europa de Est, România a obţinut cel mai mic scor la sub-indicatorul Resurse naturale şi culturale de 3,0, respectiv de 2,3.
Tabel 1: Indicele Competitivității Turismului şi al Călătoriilor (ICTC). Scor şi indicatori pentru România
România |
Loc | Scor | Mediul de afaceri
|
Siguranță și securitate
|
Sănătate și igienă
|
Resurse umane și piața muncii
|
Disponibilitatea TIC
|
68 | 3.78 | 4.4 | 5.8 | 6.1 | 4.4 | 4.7 |
Sursa: The World Economic Forum, Travel & Tourism Competitiveness Report 2017: Paving the Way for a More Sustainable & Inclusive Future, http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2017_web_0401.pdf, p. 11.
Tabel 2: Indicele Competitivității Turismului şi al Călătoriilor (ICTC): Top 10
ŢARA | LOC | SCOR | Comparativ
cu 2015 |
Spania | 1 | 5.43 | 0 |
Franţa | 2 | 5.32 | 0 |
Germania | 3 | 5.28 | 0 |
Japonia | 4 | 5.26 | 5 |
U.K. | 5 | 5.20 | 0 |
U.S.A. | 6 | 5.12 | –2 |
Australia | 7 | 5.10 | 0 |
Italia | 8 | 4,99 | 0 |
Canada | 9 | 4.97 | 1 |
Elveţia | 10 | 4.94 | –4 |
Sursa: The World Economic Forum, Travel & Tourism Competitiveness Report 2017: Paving the Way for a More Sustainable & Inclusive Future, http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2017_web_0401.pdf, p. 9.
Tabel 3: România: indicatori-cheie
România: Indicatori-cheie | |
Intrări turişti străini | 2 234 520 |
Cheltuieli | 1 712,0 milioane $ US |
Media cheltuielilor pe cap de turist | 766,1 $ US |
Industria de Turism şi Călătorii raportată la PIB
% din total |
2.318,9 milioane $ US
1,3% |
Angajări în Industria de Turism & Călătorii
% din total |
189 769 locuri de muncă
2,2% |
Sursa: The World Economic Forum, Travel & Tourism Competitiveness Report 2017: Paving the Way for a More Sustainable & Inclusive Future, http://www3.weforum.org/docs/WEF_TTCR_2017_web_0401.pdf, p. 284.