Autori: Ionuț Baciu și Andreea Paul
Europa 2020 a facilitat implicarea autorităților publice (cu precădere locale!) în programe și parteneriate de lungă durată destinate promovării unor proiecte comune și identificării unor soluții inovatoare, ecologice sau cu impact social vizibil. ICLEI (http://www.iclei-europe.org/), Global Lead City Network on Sustainable Procurement – GLCN_SP (http://glcn-on-sp.org/home/#about) ori URBANWINS (http://www.urbanwins.eu/the-project/) sunt doar trei exemple în acest sens. Din păcate, dacă în primul caz există patru autorități publice din România (Alba Iulia, Bistrița, Giurgiu și Odorheiu Secuiesc) care s-au înrolat deja în proiect și beneficiază din plin de avantajele cooperării, în cel de-al doilea România nu are niciun reprezentant (deși Ungaria și Polonia participă activ, prin Budapesta, respectiv Varșovia). De altfel, modelul de dezvoltare propus de Budapesta în acest program este unul notabil (http://glcn-on-sp.org/fileadmin/user_upload/Publications/SP_Profiles/City_of_Budapest_GLCN_on_SP_Profile.pdf). În ce privește proiectul URBANWINS (demarat în iunie 2016 și aflat în plină derulare), București s-a implicat activ alături de alți 26 de parteneri din șase State Membre diferite (autorități locale, ONG-uri, universități, operatori economici etc.) pentru identificarea de soluții inovative moderne la problemele identificate în zona metabolismului urban și a managementului deșeurilor.
Mai mult, un număr semnificativ de municipalități (nu întotdeauna de prim rang) din spațiul Uniunii Europene s-au lăsat atrase de oportunitățile pe care însăși Comisia Europeană le oferă prin diverse instrumente (surse de finanțare, instrucțiuni și ghiduri, exemple de bune practici, site-uri dedicate etc.) și, beneficiind de expertiza specialiștilor Comisiei, au implementat cu succes proiecte cu impact semnificativ. Achiziția, in 2012, de către primăria municipiului Baia Mare, a unei flote de autobuze si troleibuze ecologice a fost un succes atât de mare încât este și acum citată în comunitățile de profil (http://www.clean-fleets.eu/fileadmin/files/documents/EEV_buses_in_Romania_-FINAL.pdf).
Având în vedere actualul context cu o serie de excelente oportunități pentru acțiune, INACO își propune să se implice activ în implementarea unor proiecte de dezvoltare a comunităților locale din România 2020. E vorba cu precădere de cele trei fonduri structurale și de investiții europene (FSIE) — i.e. FEDR, FSE și FC — dedicate dezvoltarii regionale și urbane, incluziunii sociale și bunei guvernanțe, respectiv convergenței economice a regiunilor mai puțin dezvoltate și, de ce nu, chiar de finanțările directe (granturile) puse la dispoziție de Comisia Europeană.
Așa cum se cunoaște, Uniunea Europeană a identificat, în contextul imediat post-criză, prin ambițiosul manifest ”Europa 2020” (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:2020:FIN:RO:PDF), trei priorități de creștere economico-socială și a stabilit cinci obiective concrete (în zona ocupării forței de muncă, a cercetării și inovării, a schimbărilor climatice și energiei, a educației și respectiv a combaterii sărăciei) pe care și-a propus să le atingă până în anul 2020, urmând șapte paliere concrete de acțiune, în contextul tot atâtor politici publice elaborate în acest scop.
În mod firesc, lucrurile nu se vor opri în 2020: această inițiativă ambițioasă va fi urmată de un nou plan de acțiune, aferent următoarei decade (și ale cărui principale linii de acțiune au fost deja creionate in Cartea Albă a viitorului Uniunii Europene prezentată de Președintele Junker cu prilejul summit-ului de la Roma din 25 martie 2017 – http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-385_en.htm).
Cele trei priorități avute în vedere de Strategia Europa 2020 sunt: (i) o creștere inteligentă – prin dezvoltarea unei economii bazate pe cunoaștere și inovare; (ii) o creștere durabilă – prin promovarea unei economii mai eficiente din punctul de vedere al utilizării resurselor, mai ecologice și mai competitive; și (iii) o creștere favorabilă incluziunii – prin promovarea unei economii cu o rată ridicată a ocupării forței de muncă, în măsură să asigure coeziunea economică, socială și teritorială.
România a fost, în acest context, chemată — asemeni tuturor celorlalte State Membre, să adopte și să aplice la nivel central, regional și respectiv local, toate măsurile necesare pentru a asigura atingerea acestor standarde înăuntrul termenului propus. Din păcate, ultimele statistici (a se vedea spre exemplu http://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/7566774/KS-EZ-16-001-EN-N.pdf/ac04885c-cfff-4f9c-9f30-c9337ba929aa) arată că mai sunt foarte multe de făcut.
Pe de altă parte, având ca principal obiectiv bunăstarea comunităților și, în final, a întregii Uniuni, Strategia Europa 2020 a deschis larg ușa cercetării și inovării, cu un accent deosebit pe eco- și socio-inovare, dezvoltării micilor afaceri (adică IMM-urilor – recunoscute acum explicit ca principalul factor de progres economic) și implicării active a cetățenilor în viața cetății. Un alt bun exemplu în acest din urmă sens este BoostINNO – https://www.facebook.com/boostinno/, un proiect ambițios în care s-a implicat și unul din orașele României, i.e. Baia Mare, și care și-a propus ”să mute preocupările sociale dinspre autorități spre un parteneriat civil în care autoritatea să preia rolul de broker”.
Credem că este un moment excelent ca și alte comunități din România să se înscrie viguros, susținut, alături de celelalte deja implicate, în linia de acțiune a inițiativelor citate mai sus și, urmând trendul definit de Strategia Europa 2020, să ia parte la dezvoltarea și implementarea unor politici publice coerente prin care să se asigure o creștere economică inteligentă, durabilă, favorabilă incluziunii. În ce ne privește, INACO – gândită ca o interfață multifuncțională între mediul de afaceri și instituțiile statului – este gata să devină un partener valoros pentru fiecare autoritate și instituție astfel angajată și, mulțumită experienței și valorii profesionale a membrilor săi, să aibă un aport semnificativ în elaborarea și derularea, împreună, a unor proiecte cu impact major pentru comunitate.
Persoana de contact:
Ioan Baciu, expert fonduri europene și achiziții publice, membru INACO, ioan.baciu@hr.ro și office@inaco.ro