Autor: Carmen Holotescu
Update, 8 august: Webinarul integral, liber accesibil, aici:
Odată cu răspândirea rapidă a noului coronavirus (COVID-19), majoritatea țărilor au apelat inclusiv la închiderea școlilor și universităților. Conform UNESCO, la începutul lunii aprilie, au fost afectați de această măsură aproape 1,6 miliarde de elevi și studenți, din 194 de țări, reprezentând 91,3% din numărul lor total global (https://en.unesco.org/covid19/educationresponse).
Pentru a răspunde provocărilor educaționale din timpul acestei situații critice, pentru a continua învățarea și pentru furnizarea de cursuri online sau la distanță, sunt necesare abordări pedagogice noi și eficiente în a-i sprijini, motiva și implica pe cursanți și profesori. În acest sens, resursele educaționale deschise – RED (Open Educational Resources – OER) și practicile educaționale deschise – PED, pe care le includ, pot oferi experiențe captivante și interactive, activități diverse de învățare, educatorii și elevii sau studenții devenind participanți activi la procesele educaționale și creatori de conținut.
Resursele educaționale deschise (RED) sunt materiale de învățare, predare și cercetare, diverse ca format și suport , care se află fie în domeniul public, fie sunt publicate sub licențe deschise, care permit accesul gratuit, reutilizarea, adaptarea și redistribuirea lor.
Coaliția Globală pentru Educație Covid 19 (Covid 19 Global Education Coalition – https://en.unesco.org/covid19/educationresponse), lansată de UNESCO în martie 2020, pentru a găsi soluții în vederea continuării educației incluzive, a subliniat faptul că accesul la RED este fundamental pentru asigurarea continuării învățării. Coaliția acționează conform Recomandărilor UNESCO privind RED, publicate în 2019, care se referă la (https://en.unesco.org/themes/building-knowledge-societies/oer/recommendation):
(i) consolidarea capacității sistemului educațional de a permite accesul, reutilizarea, adaptarea și redistribuirea RED;
(ii) dezvoltarea unor politici de susținere;
(iii) încurajarea creării de RED de calitate, favorabile incluziunii și echității;
(iv) încurajarea creării de modele sustenabile pentru RED;
(v) facilitarea cooperării internaționale.
Tot în sprijinul implementării recomandărilor, în 2 martie s-a lansat Coaliția Dinamică pentru RED (Dynamic Coalition for OER – https://en.unesco.org/themes/building-knowledge-societies/oer/dynamic-coalition), din care fac parte mari organizații și instituții de educație deschisă din lume.
În acest context, în 18 mai, sub egida Institutului pentru Tehnologii Informaționale în Educație al UNESCO (UNESCO IITE) și a Centrului pentru Cercetare Internațională și Instruire în Educație Rurală UNESCO (UNESCO INRULED), s-a lansat sub licențe deschise ghidul “Guidance on Open Educational Practices during School Closures: Utilizing OER under COVID-19 Pandemic in line with UNESCO OER Recommendation”, motivat și inspirat de Recomandările UNESCO privind RED și de experiențele inovatoare din întreaga lume (https://iite.unesco.org/news/iite-inruled-new-guidance-on-open-educational-practices-during-covid-19).
Scrierea ghidului a fost coordonată de Smart Learning Institute of Beijing Normal University (SLIBNU), avându-i ca parteneri pe International Association of Smart Learning Environment (IASLE), Arab League’s Educational, Cultural and Scientific Organization (ALECSO), Research Institute for Innovation & Technology in Education (UNIR iTED, Spain), Universitatea de Vest din Timișoara (Romania) și compania Edmodo.
Alături de cercetători din mai multe țări, coautoare a acestui ghid este Carmen Holotescu, membră a INACO – Inițiativa pentru Competitivitate, profesor universitar și decan la Universitatea “Ioan Slavici” din Timișoara, director al Centrului pentru Educație deschisă și Blockchain. La scrierea lui au contribuit și conf. dr. Gabriela Grosseck, Departamentul de Psihologie, Universitatea de Vest din Timișoara și dr. Diana Andone, directorul Centruluie Learning al Universității Politehnica Timișoara.
Ghidul prezintă utilizarea practicilor educaționale deschise (PED) și a resurselor educaționale deschise (RED) în timpul pandemiei COVID-19, prin exemple și experiențe globale inovative și în conformitate cu cele cinci obiective UNESCO.
Din cele 12 studii de caz publicate, care au fost atent selectate din exemple din toată lumea, două sunt din România, unul universitar, privind integrarea cursurilor online masive deschise (Massive Open Online Courses – MOOC) și unul pre-universitar, despre proiectul „CRED – Curriculum Relevant și Educație deschisă pentru toți” (http://educred.ro) și activitățile de la Școala “Diaconu Coresi” din Brașov.
De asemenea, sunt analizate competențele necesare pentru PED și sunt oferite recomandări atât profesorilor, cât și elevilor/studenților, pentru a facilita aplicarea PED și RED. Ghidul vine și cu o listă de referințe actuale și valoroase, ce pot fi consultate.
Tradus și adaptat, acest ghid are acum versiune liber accesibilă în limba română.
„Ghidul pentru aplicarea Practicilor Educaționale Deschise în timpul pandemiei de coronavirus. Utilizarea Resurselor Educaționale Deschise în conformitate cu Recomandările UNESCO” poate fi util actorilor educaționali, în procesul de învățare și predare, dar și în croirea de noi strategii educaționale pentru noul an școlar și academic.
Publicat în 28 iulie, sub aceleași licențe deschise ca și varianta originală în limba engleză – Atribuire-Partajare în condiții identice 3.0 IGO (CC-BY-SA 3.0 IGO) (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/igo/) – ghidul în sine este o resursă educațională deschisă (RED) și se poate descărca de pe ResearchGate (https://tinyurl.com/ghidUNESCO) și de pe site-ul Smart Learning Institute of Beijing Normal University (SLIBNU) (http://sli.bnu.edu.cn/en/download/).
Ghidul va fi lansat oficial în data de 6 august, în cadrul webinarului “Utilizarea practică a Resurselor Educaționale Deschise. Recomandările UNESCO”, organizat de Centrul eLearning al al Universității Politehnica Timișoara (https://elearning.upt.ro/ro/comunitate/webinar-impreunaonline-utilizarea-practica-a-resurselor-educationale-deschise-recomandarile-unesco/), cu peste 2300 de educatori înscriși.
La acest webinar vor fi anunțate două noi mari proiecte de creare de RED în limba română, iar contribuția celor care vor lucra la implementarea lor va fi recunoscută prin certificate pe Blockchain.
Prof. dr. ing. Carmen Holotescu
Universitatea “Ioan Slavici” Timișoara
Centrul pentru Educație deschisă și Blockchain
Membră a comunității de profesioniști INACO
INACO: Peste 2300 de educatori înscriși la webinarul dedicat lansării în limba română a Ghidului UNESCO al practicilor și resurselor educaționale deschise
august 6, 2020 @ 8:40 am
[…] Mai multe informații despre ghid se găsesc în articolul semnat de Carmen Holotescu, pe site-ul INACO (https://inaco.ro/ghid-unesco-despre-practici-si-resurse-educationale-deschise/). […]