Comunicat de presă – 1 Aprilie Andreea Paul (INACO): Față de cei aproximativ 1100 de specialiști azi, Strategia pentru Inteligență Artificială va trebui să răspundă explicit la întrebarea câți experți români va pregăti școala în domeniul IA |
România este chemată de către Comisia Europeană să-și elaboreze propria strategie națională pentru inteligență artificială (IA) până la mijlocul acestui an. China, SUA, Canada, Japonia, UE, toate țările avansate dispun deja de planuri clare de acțiune în domeniul IA. Dezvoltarea de talente umane și competențe specifice este un obiectiv major.
”Din estimările think-tank-ului INACO – Inițiativa pentru Competitivitate, în absența unor cifre statistice oficiale, astăzi sunt doar câteva programe masterale și doctorale care școlesc sub 100 de experți români în IA. La aceștia se adaugă cursurile rapide pentru care au optat circa 1000 de români, în absența oportunităților universitare de profil. Totalul de 1100 este infim raportat la numărul de absolvenți de studii superioare. Nu am luat în calcul românii plecați la studii superioare în străinătate care, probabil, în marea lor majoritate, nu se vor întoarce acasă”, declară Andreea Paul, conferențiar universitar doctor și președintele INACO.
Spre comparație, Japonia are aproximativ 2800 de absolvenți anual astăzi în domeniul IA, dar și-a stabilit ca plan propriu de acțiune ca circa 250.000 de persoane până la sfârșitul anului 2020 (ambițios plan, de circa 90 de ori mai mult!), din cei aproximativ 600.000 de absolvenți cu studii superioare avansate, să deprindă competențe avansate în IA anual. ”Dintre aceștia aproximativ jumătate se vor specializa în aplicațiile de IA în științe și tehnologie, un sfert în sănătate, iar restul în arte și meserii liberale…Toți studenții înscriși la universități și școli tehnice vor urma un curs de IA pentru începători”, anunță Asian Reviewieri de la Tokio, declarație asumată oficial, la nivel guvernamental, în 30 martie 2019.
”INACO cheamă Ministerul Educației, al Muncii, al Mediului de Afaceri, Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale să urgenteze elaborarea Strategiei naţionale de inteligenţă artificială, asumându-și un plan de acțiune ambițios și tangibil, care să răspundă rigorilor revoluției digitale 4.0 și ale economiei viitorului, asigurând competențele necesare copiilor și tinerilor de azi pentru piața muncii de mâine, în acord cu Ghidul Meseriilor Viitorului publicat anul trecut de organizația noastră neguvernamentală. Cum? Pornind de la primii ani de școală unde se impune introducerea educației digitale, continuarea pregătirii în domeniul aplicațiilor digitale – indiferent de parcursul tehnic sau teoretic școlar -, până la studiile universitare avansate chemate să livreze pieței muncii specialiști în IA, în contextul dezvoltării internetului tuturor lucrurilor, în care dispozitivele și sistemele inteligente sunt legate între ele, pot împărtăși informații și baze mari de date. Noi produse și servicii, noi oportunități de afaceri și noi competențe sunt necesare României pentru a-și întări avantajele competitive în domeniul IT. Să fie însă foarte clar: dacă nu se vor acorda remunerații similare în educație cu cele din sectorul privat, va fi dificil să asigurăm numărul de instructori în IA pentru a preda studenților sau profesori de informatică și noi tehnologii 4.0 pentru a preda elevilor. Aceste eforturi ar trebui să meargă mână în mână cu măsurile luate în tehnologizarea mediului academic, în sectorul privat și public deopotrivă”, concluzionează Andreea Paul, președintele INACO.